SEGMENTERING -
En teknikk hvor man splitter et totalmarked opp i mindre kundegrupper
Hvorfor:
Ved å dele markedet inn i segmenter ser vi at segmentene responderer ulikt.
En bedrift kan bli mer effektiv ved at den spesialiserer seg på utvalgte segmenter og utvikler en bedre markedstiltak overfor disse segmentene
Gunnar Sætrang og Trond Blindheim "På talefot med forbrukeren" (1991):
"Segmentering betyr å klassifisere forbrukere etter sosio-økonomiske, sosio-kulturelle og individuelle egenskaper. Det dreier seg om å identifisere individuelle eller grupper av forbrukere som er interessert i eller ikke interessert i et bestemt produkt"
Ved å dele opp markedet opp i flere mindre segmenter prøver vi å grovsortere de lønnsomme kundeemnene fra de ulønnsomme.
- Identifisere hvilke ulike behov, ønsker, motiv, verdier, holdningene, krav, forventninger o.l. som finnes i markedet.
- Identifisere hvilke kundegrupper (deler av markedet) som har behov, ønsker, motiv, verdier, preferanser, forventninger som du er i stand til å dekke eller ønsker å dekke.
- Identifisere hvor kjøpssansynligheten vil være størst.
- Identifisere hvilke deler av markedet som vil være mest lønnsomme på kort og lang sikt.
Viktig å tenke på:
Lønnsomhet – hvilke produkter og kundesegmenter skaper verdi?
Kundene – holdninger og kjøpsatferd
No comments:
Post a Comment