Thursday, September 15, 2011
Marked mix
Pris, produkt, plassering, markedsføring
1: Pris er det sterkeste virkemiddel for å øke etterspørsel – men det har en direkte negativ effekt på lønnsomhet (Nettogevinst) Hvurder ALLTID å sette opp prisen. Hva pris gir høyest profitt. Kan vere sensetiv: Eks bensinprisene. Differensierte prismodeller være effektivt (Studentpris, 3 for 2, forpakningsstørrelser)
2: Distribusjon.System for hvordan bedriften skal være i kontakt med sine kunder.
Ulike områder:
Tid og bekvemmelighet
Vennlighet og hjelpsomhet
Kompetanse og erfaring
Personalisering og forenkling
Samarbeid og skreddersøm
Hvilket servicenivå kundene i bedriftens målgrupper (utvalgte segmenter) verdsetter.
Reduserer antall transaksjone.
3: Markedskommunikasjon. (AIDA)
Når produktet er adoptert (kunden bruker produktet) er oppgaven å bruke markedskommunikasjon (inklusive pristilbud) til å stimulere fortsatt bruk
Sett opp en kommunikasjonsplan.
4: Produktportefølje
Flere produktkategorier gir mulighet for å utnytte felles ressurser mer effektivt – ”economies of scope”
Bedriften søker å utvikle nye produktkategorier hvor det er vekst og lønnsomhet
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment