En rekke undersøkelser viser at én frase slagord kan ha stor innvirkning på hvordan kundene ser produktet.
Harvard Business Review fokuserer på spørsmålet om markedsføring vs forebygging. Mens forebygging-tenkende forbrukere er bekymret for mulig tap av det de har, er forfremmelse-orienterte forbrukere mer positivt fokus på muligheter til å forbedre sine liv.
Tannkrem, for eksempel kan gi "hvitere tenner og frisk pust" (forfremmelse) eller "stop hulrom og drepe bakterier som forårsaker gingevitis" (forebygging). I slike tilfeller avhenger den riktige måten å markedsføre mer på kunden enn produktet.
derfor kunne direkte post eller web-annonser rettet mot yngre kunder vektlegger gevinst og langsiktig vekstpotensial, mens annonser for eldre kunder vil understreke sikkerhet, spesielt med tanke på å unngå tap og forebygge en reduksjon i framtidige inntekter.
Promotion-oriented, gain-frame: Get Energized!
Promotion-oriented, loss-frame: Don’t Miss Out on Getting Energized!
Prevention-oriented, gain-frame: Prevent Clogged Arteries!
Prevention-oriented, loss-frame: Don’t Miss Out on Preventing Clogged Arteries!
The most effective messages were those in which the gain/loss framing matched the message: gain for promotion and loss for prevention
Promotion: Be The Company Hero: Read Brainfluence, Create Explosive Sales!
Prevention: Don’t Waste Money, Read Brainfluence for 100 Ways to Make Your Marketing More Effective!
No comments:
Post a Comment