Thursday, February 16, 2012

Posten som forløper?


I følge summa.no er Posten Norge AS (Posten) landets største tjenesteytende virksomhet.
Virksomheten er en god kandidat til å utnytte servicedesigns potensial for å oppnå
tjenesteinnovasjon. Deres marked er i stor forandring med økende konkurranse og krav til
nye, verdiskapende tjenester som kan erstatte gamle kjerneytelser (som f.eks.
postforsendelser). Innsikt i Postens utviklingsprosjekter avdekket behov for strukturerte
innovasjonsprosesser – og metoder som kan sikre involvering av ansatte og kunder samt
sammenhengende tjenesteutvikling på tvers av divisjonene. Undersøkelser viste at
servicedesign kan være et nyttig verktøy for Posten i utvikling av helhetlige tjenester som
forholder seg til ansattes behov som tjenesteleverandører, og kundens behov som
tjenestemottaker. En tjeneste produseres idet den konsumeres (i motsetning til et fysisk
produkt) og dens kvalitet preges derfor i høy grad av den som leverer den. De ansattes
rolle og deres eierskap til tjenesten er derfor viktig i tjenesteutviklingen og implementering
av nye tjenester. Servicedesign kan bidra til å sikre utvikling av innovative tjenester og
suksessfull implementering av disse – og dermed gi Posten et viktig konkurransefortrinn i
fremtiden.

Ved å bruke servicedesign som drivkraft i innovasjonsprosessene, kan Posten stå frem
som en nytenkende virksomhet som tar i bruk nye virkemidler!

No comments:

Post a Comment