Sunday, February 5, 2012

Ulike medi jobber!

Medierådgiver:
Medierådgiverens hovedansvar er å gi innsiktsbaserte råd som sikrer at medieinvesteringene. Analyseverktøy som forbruker&media, sosioraster, mmims, addynamics, mfl .
- god oversikt over hva som finnes i markedet innenfor alle mediekanalene, og høy kunnskap om titler innenfor den enkelte kanal, samt høy kunnskap om enkeltmediers distribusjons-, presentasjons- og reaksjons- egenskaper.
De gir råd om hvor og hvordan man bør reklamere for at flest mulig skal kunne se reklamen. En medierådgiver har utstrakt kontakt med annonsesjefer i aviser, ukeblader, tv og radio, markedssjefer hos annonsørene og konsulenter og prosjektledere i reklamebyråer. Medierådgiveren står for bestilling, plassering og levering av annonser i aviser, ukeblader og fagblader på vegne av sine kunder.

Konsulent i reklamebyrå

er ansvarlig for det langsiktige samarbeidet med kunden, og deltar mest i det innledende arbeidet av hvert oppdrag, blant annet utforming av kommunikasjonsstrategi, briefing av det kreative teamet, presentasjon og drøfting av ideer med kunden.
Prosjektleder i reklamebyrå

står ofte for den daglige kontakten med kundene, og tar i stor grad over prosjektet når ideen/kampanjen er godkjent. Prosjeklederen sørger for at budsjettet holdes og at alt blir levert som det skal, til riktig tid.

Informasjon og kommunikasjon

Større bedrifter har ofte en egen informasjonsavdeling som har ansvaret for intern informasjon til ansatte om forhold i bedriften, og ekstern informasjon til presse og interessenter. De skal sørge for at mediene fatter interesse for saker som berører en bedrift eller organisasjonen, og at bildet som kommer frem i media er mest mulig riktig. Informasjonsavdelingen er ofte ansvarlig for internaviser, utforming av brosjyrer, annonser og ikke minst årsrapport.
Markedsføring

Markedsavdelingen har ansvaret for bedriftens markedsaktiviteter, og her er det mye å ta fatt på; planlegging, gjennomføring og oppfølging, og har som regel følgende arbeidsoppgaver: Markedsovervåkning av kunder og konkurrenter. Utarbeidelse av markedsplaner. Gjennomføring av profileringsarbeid og salgsrettede aktiviteter overfor forhandlernett og kunder. Koordinering av salgsarbeid. Bistå forhandlere med lokale aktiviteter. Utarbeide markedsundersøkelser, og salgs-/reklamemateriell i samarbeid med reklamebyrå og trykkeri. I større bedrifter finnes det gjerne flere markedssjefer, delt inn etter produktgrupper eller ulike kundetyper.


Medieplanleggeren har et særlig fokus på oppfølging og kvalitetssikring av reservasjoner, bestillinger, budsjetter og medieplan i henhold til kunders og mediers krav. Medieplanleggeren har tett kontakt med kunder og medier og sikrer at planer gjennomføres.
Helt sentralt i våre medieplanleggeres arbeidsoppgaver er også:

Prising og budsjettering av medieplasser
Tekniske spesifikasjoner av annonsemateriell
Bestille annonseplass i media
Sikre oversendelse av materiell
Innlegging av ordre, budsjett og planer i kundesystem
Håndtere endringer og stopp av bestillinger og planer
Håndtere reklamasjoner med media ved feil og mangler
Formidlingsregnskap, forstå prosess fra kundekontrakt, via registrering av kunde og bestillinger til utsendt kundefaktura, og mediedifferanser.
Kjøre ut / bestille statistikker

No comments:

Post a Comment